Allmänt
Varumärket Champion och champion.se ingår i bolaget Order Nordic AB. Nedanstående villkor gäller för alla ingångna avtal med Order Nordic AB gällande köp och leverans av vara/varor från champion.se. För att genomföra ett köp krävs det att du är över 18 år. Är du under 18 år krävs enligt Föräldrabalken målsmans medgivande. När du beställer på champion.se godkänner du de vid tiden publicerade villkor som anges nedan och intygar att de uppgifter du lämnar om dig själv är korrekta. Med benämningarna vi, våra, vårt och oss nedan avses Order Nordic AB (Champion). Villkoren kan utan förvarning komma att ändras och därför rekommenderas kunden att ta del av dessa vid varje köp.
Företagsinformation
Champion / Order Nordic AB
Makadamgatan 14
254 64 Helsingborg
Tel: +46 (0)42 - 25 23 00
Org.nr: 556203-0451
Priser och betalning
Samtliga priser är i svenska kronor och är inklusive gällande moms. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp. På alla beställningar tillkommer en fraktavgift som täcker expedition, hantering och frakt. Vid eventuell retur återbetalas inte avgiften. Angivna priser kan ändras utan föregående avisering. Vi reserverar oss för eventuella felaktigheter i bilder eller texter.
Vi har Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, som samarbetspartner för betalning:
Klarna - Få först, betala senare
Betala inom 14 dagar. Handla först och betala när du fått dina varor och bestämt vad du vill behålla. Inga räntor eller avgifter när du betalar i tid. Här kan du läsa mer om
Klarna - Betala direkt
Kort eller bankkonto. Med kort eller konto kan du betala dina köp snabbt, säkert och enkelt på tre olika sätt. Du kan ansluta både dina kort och bankkonton till Klarna när du ska betala något för första gången, eller göra det i förväg via Klarnas app med hjälp av BankID. Klarna kommer ihåg dina uppgifter så att du kan handla och betala ännu smidigare nästa gång.
Banköverföring. Betala med ditt bankkonto och godkänn köpet med BankID. Pengarna dras direkt utan någon registrering hos Klarna.
Dras från bankkonto. Pengarna dras från ditt anslutna konto inom två bankdagar efter behandlad/skickad order.
Kort. Betala med valfritt kort. Pengarna reserveras direkt på kortet i samband med köpet.
Klarna - Dela upp
Delbetalningsplan. Betala enligt en plan, så att köpet är fullt betalt efter till exempel 12 månader. Vill du betala mer en månad går det bra och du kan närsomhelst
betala den resterande skulden.
Flexibla delbetalningar. Betala ett minimibelopp varje månad. Du väljer själv om du vill betala minimibeloppet eller valfritt belopp över minimibeloppet.
När du godkänts kan du hantera dina betalningar och få betalningspåminnelser i Klarna-appen.
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
Frakt och leveranser
Vi har en fast fraktavgift på 49 kronor som täcker expedition, hantering och frakt. Vi använder DB Schenker Parcel Ombud med spårbar frakt som fraktsätt. Fri frakt gäller vid köp från 999 kr. Leveranstid till ditt närmaste Schenker-ombud är normalt 1-3 dagar. Observera att utöver de leveranstider som anges här i villkoren, tillkommer tiden för hantering på vårt lager med 1-2 dagar. Alla tidsangivelser avser helgfri vardag. Tänk på att det vid t.ex. Black Friday och jul kan förseningar uppstå.
Så fort din försändelse lämnat vårt lager får du ett bekräftelsemail, innehållandes kollinummer och spårningslänk. Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att orderbekräftelse och leveransbesked uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress. Kontrollera gärna skräpposten för säkerhets skull.
OBS! Kom ihåg att hämta ut ditt paket i tid. Om paketet kommer tillbaka till oss som outlöst paket så förbehåller vi oss rätten att fakturera dig en avgift om 199 kronor för att täcka avgifter och administrativa omkostnader.
Ångerrätt
Vi tillämpar 14 dagars ångerrätt som börjar gälla från det att du mottagit din beställning, detta i enlighet med Distansavtalslagen. Varan ska returneras till oss i originalskick. Vill du ångra ditt köp ber vi dig registrera en retur genom att kontakta vår kundtjänst via info@champion.se. Kostnaden för returfrakt betalas av kunden. Läs under ”Retur” för mer information om hur du ska gå tillväga.
Reklamation
Om du vill reklamera en vara köpt via champion.se registrerar du ett ärende hos oss genom att kontakta vår kundtjänst via info@champion.se.
För att vi ska kunna hantera din reklamation så smidigt och fort som möjligt behöver vi ert ordernummer, en utförlig beskrivning samt bilder/filmer som tydligt visar produktens defekt/fel. Detta gäller även transportskador.
Om vi behöver ta tillbaka varan för att undersöka den på plats så står vi för returavgiften och skickar ut en retursedel. Det är därför viktigt att du som kund alltid registrerar din reklamation innan du skickar in varan till oss.
OBS! Om ni köpt en Champion-produkt via någon av våra återförsäljare så kontaktar ni denna vid retur- eller reklamationsärenden.
Byte
Vi erbjuder inte bytesorder. Returnera varan enligt returinstruktioner nedan och lägg därefter en ny beställning på vår hemsida.
Retur
För alla returer, kontakta vår kundtjänst via info@champion.se inom 14 dagar efter att du mottagit ordern. Vi skickar dig då en retursedel samt detaljinstruktioner för returen via e-post.
Vid mottagandet av din retur inspekterar Champion produkterna, om de är oanvända och i gott skick utfärdas en full återbetalning av returnerade produkter - med undantag för en returfraktkostnad på 79 kronor som dras av vid återbetalningen. Returnerar du hela din beställning betalar vi tillbaka hela varuvärdet samt eventuell fraktkostnad. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka eventuell fraktkostnad. Har vi skickat fel eller en vara är defekt står vi naturligtvis för returfrakten. Du ska återsända varan till oss senast 14 dagar efter den dag du fått beslut om godkänd retur.
Vid retur till oss inom ångerrätten där produkten är i betydligt förändrat skick som inte kan återställas kan ett prisavdrag göras på upp till 100% av produktens värde. I det fall du önskar få produkten åter kan även en fraktavgift på 79 kronor komma att debiteras.
Viktigt att tänka på vid retur
Vid ångerrätt har du rätt att försiktigt undersöka varan. För att kunna återlämna varan måste den vara i oförändrat skick och i originalförpackning. Varorna skall vara väl paketerade så inte produkterna skadas i leveransen tillbaka till oss. Originalförpackningen skall ej användas som yttre emballage/ytterkartong, använd gärna ytterkartongen du fick vara i. Varan ska vara komplett vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen. Vi förbehåller oss rätten att utföra en värdeminskning motsvarande produktens eventuellt förändrade skick vid mottagandet hos oss.
Felskick
Kontakta vår kundtjänst via info@champion.se om du fått fel vara. Bifoga tydliga bilder på den felaktiga produkten som ni mottagit, ert ordernummer och vilken vara som eventuellt saknas i er leverans. Vid felskickade produkter står Champion för returfrakten.
Ej uthämtat paket
Det är kundens ansvar att hämta ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss. Vi som leverantör blir i dessa fall debiterade för en ommärknings- och returfraktavgift från transportören.
För alla paket som inte hämtas ut debiteras därför en avgift på totalt 199 kr inklusive moms som motsvarar fraktkostnad, returfrakt och hantering. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss. I det fall paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter. Denna avgift kommer då att kvarstå på din faktura, eller dras av från det belopp du skulle få tillbaka efter att vi hanterat returen.
Garanti
Champion saluför alla elartiklar med 2 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och alla garantier gäller i Sverige. Champion står för reklamationskostnader om skadan anses vara ett fabrikationsfel.
Ett fabrikationsfel uppdagas enligt lag inom 6 månader. En defekt på termostat eller kortslutning räknas ej till sådana fel. För att Champion ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt (fabrikationsfel), det vill säga att det fanns redan när du köpte varan. Fel som visar sig inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga fel, och vi åtgärdar problemet utan kostnad för dig. Vi tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada, slitage eller vanvård.
Garanti och reklamationsrätt gäller endast mot uppvisande av kvitto. Vid godkänd reklamation står vi för eventuella kostnader så som exempelvis fraktavgifter. Det är inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då vi ej har någon nöjdhetsgaranti.
Integritetspolicy
Klicka här för att läsa vår Integritetspolicy.
Cookie policy
Klicka här för att läsa vår cookie policy.
Reservationer
Vi reserverar oss för prisjusteringar, prisfel, lagerförändringar och eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren, nätverk och servrar. Vi förbehåller oss rätten att korrigera produkttexter, bilder och priser som skrivits eller tryckts felaktigt på webbplatsen eller i tryckt material. Vi reserverar oss för att vissa varor kan utgå eller slutförsäljas. Eventuella tvister hänvisas till Allmänna reklamationsnämnden. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
Genom att genomföra köp via champion.se godkänner du dessa köpvillkor.
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och ändringar på sidan.
Uppdaterade 2022-10-17